Wat is er precies gebeurd?
In 2014 en 2016 bleek uit uitspraken van de Hoge Raad (het hoogste rechtsorgaan in Nederland) dat abonnementscontracten met een 'gratis' telefoon ongeldig zijn, als in het contract niet duidelijk staat vermeld wat je voor het toestel betaalt. In Nederland is dit op grote schaal misgegaan. De telecomproviders Vodafone, KPN, Telfort, T-Mobile, Ben en Tele2 hebben zich allemaal schuldig gemaakt aan het niet op correcte wijze informeren van de consument over zijn of haar verplichtingen.
De hoogste rechter in Nederland oordeelde dat een ‘gratis’ toestel feitelijk een persoonlijke lening was. Daarom gelden voor die abonnementen de strenge eisen van een persoonlijk krediet. Eisen waar de abonnementen veelal niet aan voldeden. Daarom vindt de Hoge Raad dat consumenten de verkoopprijs van het toestel minus de dagwaarde van het toestel terug moeten krijgen van de provider.
Kom ik in aanmerking?
Iedere consument die tussen 2012 en 2017 een telefoonabonnement inclusief telefoon heeft afgesloten of verlengd, kan via Mobiclaim een claim indienen bij zijn of haar telecomprovider. Of je uiteindelijk in aanmerking komt moet blijken uit een analyse van het individuele geval.
Zo komen bijvoorbeeld alleen all-in abonnementen, waarbij je een 'gratis' toestel aangeboden kreeg die je in werkelijkheid zelf maandelijks afbetaalde, in aanmerking. Sim-only abonnementen, zakelijke abonnementen of lease abonnementen komen bijvoorbeeld niet in aanmerking.